torsdag, februari 08, 2007

Sunrise Avenue med Molotov Jive som support på Debaser, Onsdag 7:e februari.

Molotov Jive spelade förband. Kul att äntligen se dem live. De var ju bokade som förband till Babyshamles, men det var ju spelningen som aldrig blev (vadå bitter, jag? ;) )…




Första tanken när jag hörde Sunrise Avenue inleda releasekonserten med ” Choose To Be Me” (riktigt skön låt och första på plattan) var att de inte riktigt är ett bra liveband. En åsikt som under spelningen förändrades till det helt motsatta, att de är riktigt nice live. Vet inte om det berodde på den härliga sångaren som verkligen livade upp med schysst mellansnack (vem kan inte motstå en gullig finne som försöker prata engelska, lilla mumintroll!), eller om det berodde på något helt annat.
För mig var ”Forever Yours” klart den bästa låten live, den framfördes med härligt mycket känsla och lyckoruset var ett faktum. Lite förvånande eftersom det inte alls är en låt jag fastnat speciellt för tidigare. Första och enda allsången (publiken hade inte gjort sin läxa) var till ”Fairytale Gone Bad”. Föga överraskande eftersom det är deras första och enda släppta singel i Sverige, samt att den spelats flitigt på NRJ. Många i publiken var nog där mest för den låten…
Jag var lite orolig att de inte skulle spela ” All Because Of You” men den levererades direkt efter ” Fairytale Gone Bad”, bra spelschema, den passade perfekt där.

Deras första album, ” On The Way To Wonderland”, som släpptes här i Sverige samma dag som spelningen, är inte riktigt i toppklass. Texterna är inte dåliga men flera låtar har samma nyckelord, nu vet jag ju inte om det är medvetet för att få någon slags röd tråd men mig irriterar det lite. Detta till trots är de ett riktigt charmigt band med sköna, trallvänliga låtar. Riktigt bra ”glad-musik” att tex åka tåg till. Albumet är inte det bästa jag hört, men klart bra.



Bandet har precis sålt guld, grattis!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vill du bli nominerad till FS? ledamot eller högre post?

Ingrid sa...

Själklart vore jag smickrad om någon ansåg mig kompetent nog att ingå i FS. För tillfället känner jag dock inte att det är något jag vill göra just nu.