onsdag, maj 19, 2010

Elias Giertz, 14-åringen som tydligen inte är helt torr bakom öronen...

Allas vår favorit-superbloggare Elias Giertz skriver idag på Aftonbladet om varför Mona Sahlins arbetsmarknadspolitik är ett jävla skämt.

Artikeln fick vissa att se rött och kommentarerna haglade in. Istället för att sakliga argument så kritiseras i princip enbart Elias ålder. Och så ifrågasätter man Elias mognad...

Så, till dig som tycker att Elias inte är riktigt torr bakom öronen och helst av allt borde växa upp och bli gråsosse, det här är till er:






Lots of love
Ingrid

5 kommentarer:

Kapten Kalas sa...

Precis som alla som försöker kontra motargumenten tar upp hans ålder.

Om man skall vara riktigt noga så var det faktiskt Elias själv om började prata om sin ålder. Titeln på hans artikel inleds ju faktiskt med "Jag är 14". När Elias lägger så mycket vikt på det är det ju självklart att det är något som kommer att kommenteras på. I övrigt så får man veta mycket lite om huruvida Elias faktiskt har någon relation till arbetsmarknaden i eran film.

Ingrid sa...

Men det där är ju ett skitdålit argument! Att han inte skulle ha rätt att uttala sig om arbetsmarknaden för att han själv inte varit heltidsanställd! Ska man då inte heller få besluta om frågor som rör barn om man inte har egna, inte få arbeta med sjukvårdsfrågor om man inte är utbildad läkare osv? Jag har varit arbetslös i en vecka i mitt liv, med din argumentation så bör det då ge mig en liten pyttig rätt att tala om ungdomsarbetslösheten trots att jag har otroligt många vänner som stoppas av LAS.
Faktum kvarstår, oavsett ålder så presenterar Elias Giertz en arbetsmarknadspolitik som är betydligt bättre än Sahlins.
/Ingrid (som är ganska så torr bakom öronen)

Kapten Kalas sa...

Syftet med min kommentar var att när det är Elias själv som tar upp sin ålder så måste han också tåla att andra personer gör det också.


Sedan så är det inte min argumentation, jag bara lyfter fram att det är fullt logiskt att folk kommenterar som dom gör.

Arbetslivterfarenhet är något som man kan skriva på sitt CV, att faktiskt ha jobbat ger en större insikt i hur arbetsmarknaden och framför allt arbetslivet fungerar.

Precis på samma sätt som att det inte räcker med att sitta och plugga pedagogik hela dagarna för att bli en bra lärare (man måste ju ut i praktiken också) så blir man mer insatt i ett ämne ju mer erfarenhet av det man får.

Även om jag inte håller med dig i att Elias lösning på långa vägar är en bra lösning (min personliga åsikt är att båda parters lösningar är ungefär lika dåliga) så håller jag med dig i att man inte bör försöka att inte lägga så stor vikt i hans ålder. Det var därför som jag skrev min kommentar.

Dock gäller ju detta för de som talar för Elias också. Men framför allt, som jag kommenterade tidigare, Elias själv. Hans ålder i det hela är helt irrelevant, ändå väljer han att påpeka den. Vilket självklart fick folk att reagera.

Elias använder ju sig av många fulskriverier som att skriva hur "pinsamt" det är att lyssna på när S pratar arbetsmarknadspolitik vilket inte är något annat än en provokation. Detta i kombination med att han öppet och tydligt anser sig veta bättre än de som har betydligt mer erfarenhet inom området spär bara på provokationen.

Dessa åsikter backar han inte upp i någon större utsträckning då han endast presenterar lite lös statistik (som för övrigt skulle kulla tolkas på olika sätt om jag inte minns fel). Om det är så att det finns en logisk lucka någonstans så är det i hans användande av statistik, bara för att det fanns fler arbetslösa ungdomar under ett speciellt år då socialdemokraterna styrde så betyder det inte att hans resonemang per automatik skulle vara bättre. Det hela blir en provokation för de som jobbat och slitigt när han kommer med radikala åsikter baserat varken på erfarenhet eller data (i större utsträckning). Jag försöker inte attackera någon här, bara påpeka att svaren han har fått är mycket logiska och något som han borde ha sett komma innan.

Sedan skall man ju inte luras att tro att detta är Elias egna förslag, vad jag har sett så är det mest kopierat rätt av vad CUF vill få igenom med sin nya kampanj.

Om det nu är så att du har varit arbetslös i hela ditt liv så måste jag rekommendera dig att jobba. Det är otroligt tillfredsställande och kommer med största sannolikhet ge dig större insikt i frågor som dessa (nu talar jag av erfarenhet).

Anonym sa...

Även Nazismen använde sig av småbarn när slutet närmade sig.Inget tycks ha förändrats på den fronten. :)

P.S. Han är fortfarande (inte) torr bakom öronen.

Pelle

Ingrid sa...

”Precis på samma sätt som att det inte räcker med att sitta och plugga pedagogik hela dagarna för att bli en bra lärare”
Det håller jag helt med om, men i kommentarerna så tycker många att Elias inte har rätt till en åsikt bara för att han är ”ung och erfaren”. Det är tråkigt att man inte kommer med motargument (för att man inte har några?) eller om det är nu är så illa att man blir för provocerad av åldern att man tappar all sans. Oavsett är det en otroligt låg nivå.
Läs min kommentar en gång till, jag har bara varit arbetslös en enda vecka i mitt liv. Varför? Därför att den gång jag inte riktig visste hur jag skulle lösa situationen så tog jag ett jobb där man fick provisionslön. Arbetsinsatsen satte lönen. Väldigt nyttigt och något som verkligen lärde mig mycket.

@Anonym Har man inga bra argument så kan man ju alltid försöka med att kalla dem för nazister..?