söndag, juli 05, 2009

Almedalen

Nyss hemkommen från vackra Visby. Har haft en fantastiskt vecka med intressanta seminarier, inspirerande tal, trevliga mingel och fantastisk fest.

Intressantast under veckan var seminariet som anordnades av Mediaföretagen på temat upphovsrätt.
Jag liksom i princip hela övriga i Visby var på FORES seminariet ”Fred efter Piratebay?” Intressant det med men ingången hos mediaföretagen kändes fräschare och med mer framtidsfokus. Det var dessutom fyndiga talare som gjorde roliga poänger. Fick med mig boken ”Gratis?” som jag nu planerar att sluka.

Lite otippat tyckte jag också att F¡:s samtal med titeln ”Hur ska feministerna ta oss ur krisen?” gav en hel del. Fokus blev på feminism och miljöfrågor med bland annat Gudrun Schyman som talare.
Jag gillade det, inte för att jag höll med utan för att alla dessa seminarier gör att jag om och om igen inser att jag verkligen inte skulle kunna vara något annat än liberal.
Det är en av orsakerna till att jag är skeptiskt till att kalla mig feminist, jag vägrar bli sammankopplad med de idéerna som de självutnämnda feministerna driver. När Gudrun med näven i vädret ropar ut ”Folkhälsoinstitutet” ville jag bara skrika ”NEJ!!!” Att det i övrigt är ”dem där uppe” (I´m guessing rich?) som ensamma skulle bära skulden till all världens miljöförstöring blir bara löjligt.

Bästa partiledartalen var Jan Björklund och Göran Hägglund (Sorry Maud!). Jan var tydlig och Göran kom med framtidens kristdemokrati.
Mona Sahlins tal fokuserade på att smutskasta regeringen. Det är lite oklart hur många gånger Mona nämnde ”den moderatledda regeringen” ”Maud Olofsson” och ”Fredrik Reinfeldt” men det gick hursom till överdrift.
Jag tycker det är ganska tråkigt att hon lägger 40 min på att förklara varför vi är så onda och i princip helt låter bli att presenterna egna idéer. Med lätta poänger som att ”alla moderater är medelålders män” -Är hon blind? undrade Hanna Jansson (Moderat, kvinna, ung).
”Rösta inte på oss för att vi är bäst utan för att de andra är dåliga” känns inte helt inspirerande.

Där ska jag också ha självinsikt och faktiskt erkänna att Maud inte heller gjorde sitt bästa tal. Hon kunde ha kommit med vassare idéer och sagt mer som stack ut.

På det hela taget en härlig vecka, bra väder, fler seminarier än någonsin och många nya kontakter!

Inga kommentarer: