tisdag, oktober 17, 2006

Aja-baja ministrarna...

Okej, jag förstår varför folk blir upprörda över fuskandet och fifflandet. Jag själv tycker att det är väldigt viktigt att politiker föregår med gott exempel. De är de som sitter med och stiftar lagar och regler, därför är det extra viktigt att just de också följer dem. Däremot måste man inse att de inte bara är politiker utan också människor. Dvs, de fel och brister. Tv-licensen är för mig rätt oförsvarbar, däremot har jag stor förståelse för de svartbetalda barnflickorna. Jag accepterar det inte, men förstår det. Det finns i princip ingen som anställer en barnflicka vitt. Orsaken till man överhuvudtaget skaffar en handlar ju om att man har brist på tid. Ska man då som barnfamilj förväntas fylla i mängder med anställningsformulär, beräkna skatt på inkomst, hålla koll på arbetsgivaravgifter etc? Ja, det ska de -enligt lagen. Men just på den här punkten så har jag verkligen förståelse, för är det något barnfamiljer saknar så är det tid. Det är dessutom svårt att hålla koll på alla regler och bestämmelser på anställningsfronten. Jag har tidigare sagt tidigare, dura lex, sed lex. Jag hatar när folk säger att de inte följer lagen för att det är en dum lag och rent principiellt tycker jag att alla verkligen ska följa regler och lagar. Men på just den här punkten med barnpassning (kanske också städhjälp) så klandrar jag ingen. I princip är ju normen för de tjänsterna att de betalas svart så att göra en skandal över att ytterliga två personer gör det är mest bara löjligt. Varför överuppblåsa det så mycket? Jag förstår inte varför varenda grej måste resultera i en überskandal. Journalister gräver och vältrar sig i det och det är det enda man ser och läser något om. Självklart ska politiker granskas men att göra en dokusåpa av en persons obetalda tv-avgift, är det seriöst?
Det som också är tråkigt är att det blir så extremt mycket större rubriker när en moderat gör bort sig än när en sosse gör det.
Det finns ingen socialdemokrat som har blivit tvungen att avgå för att de inte betalat tv-licensen, varför ska det krävas av en moderat?

Om de fd. ministrarna måste jag säga att det är klantigt och dåligt av dem att de inte sa något om sina tabbar innan de blev ministrar. De måste ju ha insett att det skulle komma fram förr eller senare och att de skulle bli en skandal när det skedde. Hela alliansen smutskastas för att ett par individer inte kunde vara ärliga om sina missar. Självklart är det tråkigt att en del politiker inte följer Sveriges lagar. Men att dessa personer inte hade tillräckligt mycket respekt för sina partikamrater och alliansvänner att de kunde ha vara ärliga från början och tagit den här konflikten innan de blev utnämnda är nästan ännu värre. Hade de sagt något hade alla sluppit hela den här cirkusen.

Allt det här har istället för att få mig att tappa tron på politiker fått in mig på rot-avdrags spåret igen. Tänk så mycket bättre det skulle vara om det var lätt att anställa och betala hushållsnära tjänster, då är lättare för en familj att vara laglig. Dessutom borde arbetsgivaravgiften kraftigt reduceras så att det inte straffar sig att vara en laglydig medborgare.

Lär gärna Federleys kommentar på allt det här ministerbråket. Persson i Stjärnhov sätter ny standard.
Ana Martinez skriver också lite intressant om tv-licensen i sin krönika.

Och varför fick Anna Sjödins fällande dom bara så diskret flyta förbi? Hon döms för förolämpning, ringa våld mot tjänsteman, egenmäktigt förfarande och våldsamt motstånd men detta får inte alls särskilt mycket uppmärksamhet. Måste ju själv säga att jag tycker att det är ett värre brott...

Inga kommentarer: