tisdag, september 29, 2009

Förbifart. Ja, nej, kanske?

Okej, låt oss säga att vi inte bygger Förbifarten. Stockholm kommer alldeles oavsett att öka befolkningsmässigt, kanske inte lika mycket som beräknat, kanske mer. Enligt utredningar så kommer Stockholm att expandera med ett helt Malmö under de kommande åren, om 20 år beräknas ökningen bli 600 000 personer.

Det är naivt att tro att vi kommer att klara oss med de vägar som finns, Essingeleden är tex byggd för att ta 80 000 fordon per dygn men redan idag trafikeras den av över 160 000 fordon per dygn.
2015 beräknas antalet bilar på Essingeleden vara 180 000 stycken, per dygn. Då skulle man lugnt kunna säga att trafiksystemet är lite diskret underdimensionerat. Men inte är det så konstigt, Essingeleden invigdes 1967, det är mer än 40 år sen! Come on! Man måste haja att det har hänt en del sen dess!


Essingeleden om ett par år? Bild från Dr Who, Gridlock

Vi riskerar också att dela upp Stockholm än mer i två delar, Norrort och Söderort kommer i alla fall inte ha någon vidare närkontakt. Vet inte riktigt hur kul det känns, särskilt som att Stockholm i sådant fall ej längre går att se som en storstad ur internationellt perspektiv.

Bilar är kanske idag avgasutspyende små monster (inte alla, men vissa) Faktum är dock att vi har en mycket gammal bilpark, som kommer att bytas ut, mot betydligt mer miljövänliga alternativ.
Förbifarten kommer dessutom i huvuddel att gå igenom en tunnel, dvs naturmiljöer, luft etc kommer att påverkas begränsat.
Givetvis kommer vi att kombinera detta med att bygga ut kollektivtrafiken, men människor kommer alltid vara beroende av bilar eller dylikt, att påstå något annat är att leva i en bubbla.

Hittills har för övrigt Mp gjort i princip ingenting för kollektivtrafiken, vår regering har däremot genomfört en hel del förbättringar.
(Se tex Johan Hedin för exempel)

Jag fortsätter därför att vidhålla att med Mp, ingen kollektivtrafik, och ingen Förbifart.

Mer intressant läsning:
Stödet för Förbifarten är starkt Stockholms stad Stockholms handelskammare

samt givetvis, Centerpartiets slutreplik:

Biltrafik utan klimateffekter är möjligt

Inga kommentarer: