torsdag, september 24, 2009

Tack för slopade konsnärslöner!

Vem bestämmer vad som är bra kultur? Vem bestämmer att vissa konstnärer är värda livstidslön och andra inte?
I de här fallen blir det ju staten som avgör vilken kultur som är värd att satsa på, och det är staten (eller rättare sagt, alla skattebetalare) som står för notan för kalaset.
Men, om jag har hajat rätt, så är konsten viktigt för att bland annat ifrågasätta staten?
Blir ju väldigt konstigt när staten helt plötsligt är arbetsgivare, och rimligen då också beställare av kulturen.

Det är oförsvarbart att en person ska få betalt för att under hela sitt liv producera precis vad som helst, alldeles oavsett vad de producerar.

Angående detta med att avgöra vad som är konst eller inte så kan jag inte låta bli att ramla in på detta med den galna debatten om Konstfack. Konstfack som rättfärdigar precis vad som helst med att ”det ju är konst”. Hur kan man rättfärdiga en kriminell handling som missgynnar samhället i stort med att kalla det konst? Och än mer relevant, hur kan man komma undan med det?
Rent hypotetiskt; Ska man då kunna gå runt och skjuta folk på stan med motiveringen ”jag tycker våld är vackert, detta är en konstform?” (och dessutom vara livstidsavlönad av staten?) Varför blir något mer ok om det är konst? Vart drar man linjen vid vad som är konst, inte konst och bara konstigt? Är det verkligen staten som ska göra den bedömningen?

Svaret är givetvis, ur min synpunkt, nej nej och nej.

Man väljer som konstnär precis som vid alla andra yrken vad man vill göra. Ingenting kan motivera att vi ska ösa skattepengar över en person som vi tror kanske, eventuellt målar nästa Mona Lisa. Jag har full respekt för att människor väljer att viga sitt liv till konsten, i min värld är det fritt att välja precis vad man vill göra med sitt liv. Väljer man då att tex måla så kan man inte kräva att staten ska finansiera det.

Att avskaffa konstnärslöner är helt rätt.

Känns skönt att det är fler som delar den här åsikten, allt annat vore i mina ögon vansinne.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3553343.svd

Inga kommentarer: