tisdag, december 15, 2009

Vargens vara eller inte vara

Vargfrågan är en av de saker som jag kommer ihåg debatterades under den första CUF stämman jag var på. Mycket eftersom det var en så märklig debatt, i ena ringhörnan en värmlänning (där vi knappt förstod vad han sa...) som lever med vargen i omgivningen och i andra ringhörnan en stadsbo som mest verkade tycka att vargen var ett vackert djur och berättade en otroligt romantiserad historia om den vargen och mystiken. Märklig debatt tyckte jag då eftersom ju jag också är en sådan där stadsbo som mest sett vargen på zoo men samtidigt mer än en gång hört folk svära över att vargen fällt tamdjur.

Problemet med varg är stort på vissa håll, och ersättningen vid rovdjurskador täcker inte den faktiska förlusten.
Enligt hemliga uppgiftslämnare har tidigare SGT metoden använts för att lösa problemet.
SGT: Skjut, Gräv, Tig.

Tidigare under året öppnade man upp för licensjakt på varg och intresset är enligt DN stort, 8200 jägare har anmält intresse.
Jag vet inte om rätt lösning är att skjuta av vargen eller om det hade varit bättre att höja skadeersättningen. Men det här är ett problem som funnits länge och som vi måste göra något åt, människor måste få skydda sin egendom.

Inga kommentarer: