onsdag, februari 24, 2010

UR förklarar att marknadsekonomi är dåligt

Okey, jag hade missat UR. Men nu åker nog TV:n ut! Fine, public service i viss mån men vad pysslar SVT med egentligen?!
Jag VÄGRAR stödja det här.

Utbildningsradions "Banderoll" går på tv nu. Programmet - som riktar sig till barn - förklarar pedagogiskt att marknadsekonomi är dåligt. En vuxen elak boxare fuskar och slår en svag pojke. "Du är elak!" säger den taniga pojken. Elakingen svarar: "Ja, jag fungerar som marknaden".

Texten kommer från Sakine Madons kolumn på Expressen.

Frihandel ftw!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tacka vet jag betalkanalernas budskap där marknaden får bestämma. För hur skulle Bratz annars kunna lära flickor att de endast kan bli älskade om de är snygga och har pengar så de kan köpa saker. Get rich or die tryin'.

Lika bra att lära barnen tidigt, bulimia, twice the taste, zero calories.

Magnus Persson sa...

Hmm, det borde ju kunna gå att anmäla detta till Granskningsnämnden för radio och TV?

Ingrid sa...

@Anonym
Det är tveklöst lättare att vara källkritisk när man vet att avsändaren är en komersiell kraft och inte "goda välvilliga" staten. Medborgare tror generellt sett att det staten kommunicerar är sanning (och det är väll ganska bra) men om man försöker maskera propaganda som någon sorts sanning, så urvattnas förtroendet ganska hårt.
Att försöka motivera att mina pengar ska gå till att utbilda barn i att marknadsekonomi skulle vara dåligt, och sedan hävda att det skulle vara "oberoende television" håller inte riktigt, jag köper inte det. Och, hm, att påstå att det endast skulle vara tv:s fel att barn mår dåligt. Det är att förminska problemet, och på så vis når vi inga lösningar.

@Magnus Det får vi kolla på!