måndag, september 25, 2006

Bad hair day

Jag har varit irriterad hela dagen. Varför blir det aldrig lika bra när man själv ska fixa som när frisörerna gör det? Det ser ju så lätt ut! Suck. Aja, övning ger färdighet, det kanske blir bättre imorgon? Jag får prova med lite mer produkter eller nått kanske. Hann inte träna idag heller. Var tvungen att stanna på jobbet och städa en hel massa, hälsoskyddsmyndigheten kommer imorgon så allt måste vara extra fint...

Hm, nu har det gått mer än en vecka sen valet. Borde inte det innebära att sorgeperioden för den rödgröna röran är över och att det därför är fritt fram att driva med dem igen?
För alla er som har haft en lika seg måndag som jag, gå in på sossarnas supersäkra, superhemliga interna datanät och spana lite ;). Men akta er, får Marita Ulvskog och Tomas Bodström tag i dig så utreds fallet illa kvickt av Rikskrim!

Angående hela den här dataintrång grejen, jag har inte direkt kommenterat det för jag kände att var så oväsentligt för valrörelsen. Läste dock i Metro, i en kolumn av Stefan Wahlberg, om utredningen. Något som intresserar mig desto mer eftersom det handlar om rättsväsendet.


Tänk så stolt man måste vara hos socialdemokraterna över att den svenska polisen så snabbt och handfast går till botten även med ärenden som i praktiken utgörs av simpla bötesbrott. Snacka om nolltolerans! Då återstår bara en önskan om att alla andra brottsoffer, redan dagen efter anmälan, ska få tillgång till en åklagarledd utredning.

---

För du vet väl att den svenska grundlagen redan i sitt första kapitel garanterar allas likhet inför lagen och att ingen får särbehandlas av myndigheterna? Framför mig har jag den anmälan som måndagen den 4 september klockan 00.21 skrevs in i polisens datasystem. Av anmälan kan man utläsa någonting väldigt ovanligt: Marita Ulvskog & Co valde att anmäla brottet direkt till Rikskriminalen. Varför det skedde överlåter jag till konspirationsteoretikerna att spekulera kring, men en sak är klar: jämfört med andra brott av denna dignitet fick ärendet en lika enastående prioritering som handläggning. Förra året anmäldes 627 fall av dataintrång till polisen. Den genomsnittliga tiden mellan anmälan och ett polisiärt beslut om nedläggning, eller i bästa fall åklagarprövning, var 175 dagar i de fall där man misstänkte brott.

---

Är det då någon som vet varför just socialdemokraternas fall var så ömmande att man omedelbart behövde plocka fram det skarpaste artilleriet mitt i en valrörelse? Tja, på Rikskriminalen hävdar man att det är just hos dem som kompetensen att lösa dataintrångsfall finns. Med tanke på de dystra siffrorna här ovan kanske det är just så. Men varför var det då bara 3 av förra årets 627 anmälda fall av dataintrång som utreddes just på Rikskrim? Jag har mina misstankar: somliga brottsoffer är mer lika inför lagen än andra.


Klart värt att tänka på. Det är viktigt att just regeln om allas likhet inför lagen följs. Man ska inte kunna komma undan bara för att man är en speciell person, eller organisation. Lika gäller åt andra hållet, det ska inte vara möjligt att nedprioritera någon eller döma endel hårdare. Då faller systemet samman. (Nej, jag är inte helt naiv och inser att det idag inte råder total likhet. Men, jag tycker att åtminstone politiker borde statuera exempel, de är förebilder.)

Dura lex, sed lex

Läs artikeln i sin helhet här.

Regeringsformen 1 kap, 9 §
Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör uppgifter inom den offentliga förvaltningen skall i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt
iakttaga saklighet och opartiskhet. Lag (1976:871).

1 kommentar:

Elin sa...

hmm ja det kan inte vara många av våra lagar som följs av dem som skapade dem.. Är lagar är till för att hålla ordning på medborgare o bilda ett tryggt samhälle? eller är dem till för att brytas?