fredag, september 08, 2006

Respekt

Det finns en sådan dubbelmoral i politiken idag, jag blir helt vansinnig. Att det är viktigt med respekt kan nog alla riksdagspartier skriva under på, men samtidigt som man vill visa folket att det är viktigt att alla respekteras så visar vissa av riksdagspartierna ingen respekt mot de övriga.
Jag deltog idag i ett par debatter i Eskilstuna som var ganska bra förutom att en deltagare var grymt respektlös mot de andra representanterna. Att man viskar och försöker dra uppmärksamhet till sig när en annan representant har ordet är inte att respektera den andra debattören. Att man visar hänsyn borde inte vara något konstigt, eller?
Jag förstår inte hur man kan propagera för respekt om man själv inte har vett att visa sina medmänniskor det. Förtjänar man inte samma behandling som andra bara för att man inte delar samma poliska övertygelse? Ska en persons politiska åsikter avgöra hur mycket respekt man ska få?
Den här bristen på hänsyn är jättevanligt förekommande särskilt nu i valet och jag tycker att sådant här beteende är helt oacceptabelt.
Det är fult spel och maktmissbruk. Varför kan vi inte helt enkelt låta varandra komma till tals? Har man en bra politik så vinner man röster, det borde räcka med det. En bra politik borde inte behöva sådant här fulspel. Sverige förtjänar ärliga och respektfulla politiker, något som det enligt mig idag råder brist på. Det är grymt tråkigt. Det som är än mer tråkigt är att den här respektlösheten inte är något som bara finns hos personer som länge har varit politiskt aktiva utan det förekommer i mycket hög utsträckning hos ungdomsförbunden, det tycker jag är tragiskt. Om inte ens representanter för ungdomsförbunden respekterar varandra hur ska det då gå när dessa personer i större utsträckning etablerar sig i moderpartierna? Jag tror att risken finns att vi då kommer att få en grymt otrevlig partimiljö, värre än den är idag. Nej, jag tycker det är ungdomsförbundens ansvar att lära sina representanter om respekt, först då kommer vi få ett behagligt partiklimat i Sverige.

Jag tänker avsluta med ett grymt klichéartat uttryck som trots allt är väldigt vettigt:

”Behandla andra - som du själv vill bli behandlad”

Inga kommentarer: