onsdag, januari 06, 2010

Det blir inte mer ”bullseye” om vi hyr in ett gäng proffsiga vargtorpeder!

Vargjakten upprör många känslor och jag tycker debatten gått lite överstyr. Det blir för mycket känsloargument och för lite saklighet.

Jag svarar idag på Maria Ferms artikel på politikerbloggen. Gå in och läs!

"Det är tråkigt att Ferm med flera försöker måla upp en bild av att det är ett gäng skjutglada jeppar som sprungit runt och avfyrat skott helt okontrollerat. Jägare är inte onda människor som är mer okontrollerade än andra och för att få jaga krävs också en jaktlicens, på samma sätt som att man måste ha körkort för att få köra en bil."


3 kommentarer:

Gurra G sa...

Jag ser inget i din artikel som får mig att ändra min inställning att jägarna är odugliga eftersom de missar nästan varannat skott. Du hävdar att det är omöjligt att träffa varje gång. Det kan det inte vara, och om det mot all förmodan skulle vara tekniskt omöjligt att jaga varg utan att kunna träffa mer än varannat skott, så får man helt enkelt hitta en annan lösning på problemet.

Att det går omkring en massa skadeskjutna vargar och pinas i flera dagar kan inte vara acceptabelt.

Det är möjligt att vi måste jaga varg, om det vet jag ingenting. Men det får inte gå till på det här sättet med så mycket bom och halvmissar och hets. Jag har svårt att se att den åsikten skulle vara kontroversiell.

Ingrid sa...

@Gurra G
Återigen, det är ingen actionfilm där du bara kan slänga upp puffran och träffa ett rörande mål mitt i prick utan svårighet. I verkligheten krävs det så lite som att du träffar ett halsmstrå, att det blåser snett eller att djuret gör en oväntad rörelse för att det inte ska bli en perfekt träff.
Jag håller med om att det tråkigt att djur skadeskjuts och lider men träffas ett djur fel så spårar jägarna upp djuret för att avsluta lidandet, de tar sitt ansvar. (Något jägare även hjälper till med i trafiken rörande viltvård. Blir ett djur påkört så hjälper viltvårdare till att spåra och avlivar djuret)

Gurra G sa...

Är man inte säker på att träffa ska man inte skjuta.

Att jägarna sen söker upp det pinade djuret är väl det minsta man kan begära. Då får de ju dessutom skjuta varg en gång till och det verkar de ju inte direkt ha något emot.

Men till och med jägare har ju erkänt att det varit för mycket påskjutningar som misslyckats. Tror definitivt att "proffsiga vargtorpeder" varit bättre än dessa, enligt mig värdelösa, jägare som varit ute nu.