torsdag, oktober 08, 2009

Staten är beställare av en "oberoende tjänst".

Jag är som bekant inte riktigt vän med public service (trots att jag betalar min förbannade tv-licens) men har ändå knarkat P3 dokumentärer och måste erkänna att de är riktigt bra.
Jag tror dock inte helt på begreppet oberoende så källkritik är ledordet.

Trots min ovilja mot public service och svt gör några moderaters motion om att granska public service mig rejält förbannad.
Visst kultursektorn kanske i "viss" mån är vänstervriden men man måste alldeles oavsett inse att man ALLTID ska vara källkritisk. Att staten ska börja kontrollera svt bara för att de under socialdemokraternas tid skulle ha blivit sossifierat säger ju i sådant fall att svt följer de regerande partierna, vilket i sådant fall bekräftar att oberoendet bara är en myt.
Jag tror inte att staten kan producera helt ”oberoende” tv. Det blir inte ifrågasättande, det blir en beställningsvara.

Nej, SVT ska på sin höjd sända minoritetsprogram i övrigt, bort bort bort!

Läs även mitt inlägg om konstnärslöner.

Inga kommentarer: